Jeśli chcesz podłączyć przyczepkę do swojego auta, musisz mieć na czym ją zaczepić. Montaż haka holowniczego będzie niezbędny, gdy Twój samochód nie jest wyposażony w taki element. Jak przeprowadzić go prawidłowo i zgodnie z przepisami? Wyjaśniamy.
Jeśli chcesz podłączyć przyczepkę do swojego auta, musisz mieć na czym ją zaczepić. Montaż haka holowniczego będzie niezbędny, gdy Twój samochód nie jest wyposażony w taki element. Jak przeprowadzić go prawidłowo i zgodnie z przepisami? Wyjaśniamy.
Montaż haka a przepisy i legalizacja
Hak holowniczy to specjalne urządzenie montowane z tyłu pojazdu i służące (głównie) do holowania przyczepy lub bagażnika rowerowego. Warto wiedzieć, że zanim przystąpisz do jego montażu, musisz zalegalizować element, czyli wpisać hak do dowodu rejestracyjnego pojazdu. W tym celu musisz przeprowadzić badanie techniczne w stacji kontroli pojazdów oraz odwiedzić wydział komunikacji w lokalnym urzędzie.
Do rejestracji haka holowniczego potrzebne będą:
- faktura zakupu haka,
- certyfikat homologacji,
- zaświadczenie ze stacji diagnostycznej,
- dowód rejestracyjny pojazdu.
Optymalny dobór haka do samochodu
Kwestia przepisów jest ważna, by Twoje auto mogło w ogóle poruszać się po trasie z przymocowanym hakiem. Niemniej istotny jest też właściwy dobór akcesorium do samochodu. Hak holowniczy powinien być przede wszystkim dopasowany do:
- modelu pojazdu,
- typu holowanego sprzętu (np. przyczepa lekka o DMC do 750 kg, bagażnik rowerowy itp.),
- uciągu zgodnego z maksymalnym obciążeniem, jakie może bezpiecznie holować dany pojazd.
Pominięcie tak istotnych kryteriów w kontekście doboru może skutkować tym, że hak po prostu nie będzie pasować do auta lub – co gorsza – ulegnie uszkodzeniu pod wpływem zbyt dużego obciążenia.
Pamiętaj, że na rynku dostępne są różne typy haków: od standardowych wersji stałych, przez haki wypinane ręcznie, aż po rozwiązania automatyczne. Przed zakupem warto sprawdzić, czy:
- pojazd ma homologację pozwalającą na montaż haka,
- producent nie przewidział ograniczeń związanych z DMC zespołu pojazdów,
- hak posiada odpowiednią homologację europejską.
Nie każdy samochód osobowy da się w prosty sposób wyposażyć w hak. W przypadku aut z instalacją hybrydową, nowoczesnym układem elektrycznym lub nietypową konstrukcją podwozia, warto skonsultować się ze specjalistą.
Montaż haka holowniczego – o czym pamiętać
Jeśli chcesz zamontować hak holowniczy, możesz to zrobić na dwa sposoby: zlecając pracę fachowcowi lub samodzielnie. Wybierając drugi wariant, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach:
- Przeczytaj instrukcję – tak, ten krok pomija wielu domorosłych monterów. Zanim skorzystać z jakiegokolwiek poradnika, zapoznaj się z instrukcją oraz elementami, które zostały dołączone do zestawu. Zwykle w opakowaniu znajdziesz zestaw śrubek montażowych.
- Sprawdź ogniska korozji – ich obecność może utrudniać, a nawet całkowicie uniemożliwiać montaż haka holowniczego.
- Użyj specjalnych nakładek, przykręcając hak holowniczy – rozkładają one nacisk na śruby. Pominięcie tego kroku może skutkować nadmiernym obciążeniem, uszkodzeniem, a nawet wyrwaniem haka.
- Zweryfikuj instalację elektryczną auta – chodzi przede wszystkim o stopień jej zaawansowania. Wiele nowszych modeli aut funkcjonują systemy na tyle złożone, że mogą stanowić wyzwanie podczas samodzielnego montażu haka. Jeśli nie jesteś czegoś pewien, lepiej skorzystać z pomocy fachowego serwisu niż ryzykować uszkodzeniem jakichś podzespołów – koszt naprawy może zdecydowanie przerosnąć koszt usługi zamontowania haka holowniczego.
Sprawdź tutaj, jak przeprowadzić montaż haka holowniczego krok po kroku.
Artykuł sponsorowany